Wydłużenie i oświetlenie Wartostrady

Rozpoczęła się budowa nowego odcinka Wartostrady pomiędzy mostem Królowej Jadwigi a parkiem w Starym Korycie Warty (do schodów i pochylni). To najdłuższy z trzech odcinków Wartostrady. Przybędzie ok. 1,3 km trasy dla pieszych i rowerzystów.

Wydłużenie i oświetlenie Wartostrady fot. PIM - grafika artykułu
Wydłużenie i oświetlenie Wartostrady fot. PIM

Dziś jest tam nieutwardzona ścieżka, gdzie po deszczu pojawia się błoto. Nowy odcinek Wartostrady będzie oświetlony, monitorowany, a także wyposażony w tzw. małą architekturę, czyli ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe. Budowa tego odcinka rozpoczęła się w rejonie mostu Królowej Jadwigi, od strony Wildy.

Po tej samej stronie rzeki powstaje też odcinek Wartostrady od ul. Czartoria do mostu Chrobrego. Prace budowlane na tym fragmencie są najbardziej zaawansowane. Potrwają jeszcze do końca listopada i do tego czasu występować tam będą utrudnienia dla pieszych i rowerzystów. Po oddaniu do użytku tego odcinka Wartostrady poznaniacy zyskają wygodne przejście pod mostem Chrobrego. Trzeci planowany odcinek wybudowany zostanie przy Bramie Poznania ICHOT, tuż nad Cybiną. Ten fragment również zostanie wyposażony w monitoring, oświetlenie i małą architekturę. Trzy odcinki będą gotowe wiosną przyszłego roku. Łącznie to ponad dwa kilometry nowej, wygodnej trasy dla pieszych i rowerzystów.

Oprócz budowy nowych fragmentów, także starsze odcinki Wartostrady wyposażane są w oświetlenie, monitoring i małą architekturę.

- Budowa oświetlenia i monitoringu nad Wartą jest dla nas zadaniem priorytetowym. Jego realizacja przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa osób przebywających na terenach nadwarciańskich - podkreśla  Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Wyposażony w oświetlenie, kamery monitoringu, stojaki rowerowe i kosze na śmieci został właśnie odcinek po wschodniej stronie Warty, od kładki nad Cybiną do mostu Królowej Jadwigi.

Powstaną także punkty zliczania rowerów z pętlą indukcyjną (na odcinkach łączących most Rocha z ul. Czartoria oraz most Królowej Jadwigi z mostem Przemysła I). Mają dostarczyć dane, które pozwolą oszacować potrzebę inwestycji związanych z rozbudową sieci ścieżek pieszo-rowerowych w Poznaniu. W rejonie Mostu Rocha, Mostu Chrobrego oraz Dworca Garbary powstaną też trzy zadaszone, monitorowane parkingi dla 36 rowerów.

- Wszystkie te prace planujemy zakończyć wiosną przyszłego roku. Cały czas przygotowujemy także koncepcje wydłużenia Wartostrady w kierunku Dębiny oraz w kierunku Czerwonaka. Ponadto na podstawie zleconej i odebranej ekspertyzy, analizujemy warianty przebicia Wartostrady pod ulice Jana Pawła II - dodaje Mariusz Wiśniewski.

PIM, VL